Pen made from paper and plant seeds being sold at Siliguri’s Saras Mela

Siliguri, 28th January: Purulia Dhanra Durga Mai Mahila Sangh has taken a unique step to save the environment. The Mahila Sangh has composed a pen from paper and plant seeds.


A tree is said to be grown from the ‘seed pen’, once the pen is thrown away. The organization from Purulia informed that the reason behind the creation of the pen was to save the environment. The price of the pen is 10 rupees.

Currently, the ‘seed pen’ is being highly praised at the Saras Mela in Siliguri. The Mahila Sangh is now aiming at bringing the pen to the market.


One thought on “Pen made from paper and plant seeds being sold at Siliguri’s Saras Mela

  1. Dilip Sen says:

    দেশে প্রথম কেরালাতে এই প্লাস্টিক রিফিল সমন্বিত কাগজের বীজ কলমের আবির্ভাবের পরবর্তী কালে পশ্চিমবঙ্গের পুরুলিয়া জেলায় শহরের স্থানীয় মহিলাদের নিয়ে এই কলম বানানোর কাজ শুরু করেন শম্পা রক্ষিত সেন । পরবর্তী কালে তিনি পুরুলিয়ার বিভিন্ন ব্লকের কন্যাশ্রী ও স্বনির্ভর দলের মহিলাদের হাতে কলমে কাগজের বিজ কলম বানানোর প্রশিক্ষণ দেন । তাঁর ব্যক্তিগত উদ্যোগে পুরুলিয়া জেলা ছাড়াও পশ্চিম বঙ্গের বিভিন্ন অংশে এবং পার্শ্ববর্তী রাজ্যেও মহিলারা বিকল্প জীবিকার জন্য এই পরিবেশ বান্ধব কাগজের বিজ কলম বানানোর প্রশিক্ষণ দিয়েছেন এবং নিচ্ছেন । পাশাপাশি মহিলা বিড়ি কারিগর থেকে বিদ্যালয়ের ছাত্রীরা এই কলম বানিয়ে উপার্জনও করছেন ।
    রাজ্যে একমাত্র পুরুলিয়ায় শহরে সৃজনী সমবায় সমিতি এবং জয়পুরের একটি সমবায় সমিতি সম্পূর্ণ প্লাস্টিক বর্জিত পরিবেশ বান্ধব কাগজের বীজ কলম বানাচ্ছেন যার মূল্য মাত্র ১৫ থেকে ২৫ টাকা এবং প্লাস্টিক রিফিলের কাগজের বীজ কলমের দাম মাত্র পাঁচ টাকা ।

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.